söndag 17 juni 2012

Rabarbermums...


Perfekt dag för att leka, rensa och baka.
 Jag stod för det sistnämnda och vill nu dela med mig av ett recept till er.

Rabarberkaka
2 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
75 smör/margarin
1 tsk kardemumma, mlet eller stöt själv
4 dl rabarber i centimeterstora bitar
ev. lite pärlsocker att strö över

Sätt på ugnen 200 grader.
Smörj en form med löstagbar botten.
Smält smöret.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten.
Tillsätt det smälta smöret/margarinet.
Häll smeten i formen.
Strö över rabarbetbitarna och kardemumman.

  
Grädda i ugnen ca 25-30 minuter.
Kakan ska vara lite kladdig och seg.
Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

 Solen tittar fram och jag funderar på att ta mig ut på en prommis, undrar om jag får sällskap...

L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar