lördag 16 juni 2012

Smak av sommar...


Vad är en sovmorgon mot att kliva upp tiiiiidigt för att skjutsa stora sonen 4,5 mil till domaruppdrag? Självklart ställer man upp och njuta av sovmorgon kan man göra en annan gång. Med mig hem hade jag ett stort fång härliga sommarblommor.

God lördag!

Jag har en känsla av att jag kommer hinna med massor idag och ser fram mot en mumsig rabarberpaj i eftermiddag. Fick rabarber av en kollega i går och snodde i hop en paj på kvällen.

Smulpaj
150 g smör/margarin
1 dl havregryn
2 dl mjöl
kokos
½ - 1 dl socker
kardemumma
vanilj


Nyp ihop ingredienserna till en smulig massa.
Skala och skär rabarbern till lagom stora bitar.
Blanda rabarber med socker och potatismjöl.
Lägg rabarbern i en pajform och häll över den smuliga massan och tryck till lätt.
Grädda i 225 grader i ca 20-25 minuter, tills pajen blivit gyllene på ytan.
Servera med vaniljsås, glass eller grädde.


Jag har ju inte någon möjlighet att odla själv på balkongen, därför blir jag extra tacksam för vänner som delar med sig av vad trädgården kan bjuda på.

Även om lördagen känns lite grå och trist med tanke på EM-matchen igår och det faktiska vädret som är hoppas jag ni sprider värme och solsken omkring er.
Det är så härligt, frodigt grönt och vackert ute och blommor som lyser med sina klara färger.
Ljuvliga sommar!
L




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar