lördag 23 juli 2011

Sköna lördag...

Vad är det för tragiskt som händer i vårt grannland Norge? Vilken fruktansvärd mardröm som utspelade sig igår. Vi satt och följde nyheterna igår kväll och även nu på morgonen. Går inte att föreställa sig hur alla ungdomar måste ha känt och vilken rädsla. Mina tankar går till hela Norge och alla som blivit drabbade.

Jag kan bli lite nostalgisk ibland och jag saknar min kära mormor. Så här på sommaren extra mycket då jag tillbringade mycket tid med henne som barn nere i stugan på västkusten. Därav att Steninge betyder så mycket för mig.

I alla fall så var min mormor väldigt noga med där med namnsdagar. Jag heter Lena Kristina, men då jag var barn hade inte Lena en egen dag utan firade på Magdalena-dagen. Eftersom Magdalena och Kristina har dagarna nästan efter varandra, den 22 och 24 juli, så firades de i dagarna två med godsaker som mormor gjort. Det som bjöds var havreflarnstårta med glass och jordgubbar och självklart bakades flarnen tillsammans och jordgubbarna var egenplockade. Utöver gott att äta blev det en tradition på senare år att gå till keramikbutiken WITT och få något därifrån.

Jag tror inte att det är många somrar som jag inte varit nere på västkusten just under denna tid, därför känns det lite nu när jag inte är där. Nästa år får det bli som det brukar... Mormor får en extra varm tanke idag - saknar dig!

På tal om gott att äta - ni kommer ihåg att jag blev såld på Leilas marängskapelse. Jag och Hanna bakade den hemma i torsdags och det var bland det godaste jag ätit. Vi nöjde oss med att garnera med jordgubbar, men det var så gott, så gott. Den var lätt att göra och man behöver inte vara rädd för att den inte går åt, dessutom toppen för glutenintoleranta. Med andra ord en sagolik tårta!



Idag är det sommarfest med nära och kära som står på agendan samt att Hanna ska till Gröna Lund med sin kompis och hennes pappa. Vi kommer att få en bra dag - jag känner det på mig, speciellt eftersom vi är lediga hela familjen dessutom.

Önskar en sköön lördag
Kram

2 kommentarer:

  1. Blev lite full i skratt när jag såg ditt fina inlägg om marängtårtan!;)
    Jag har också lagt in den på min blogg nämligen.
    Den va verkligen super god...& då MÅSTE man ju bara dela med sig!:)
    Önskar dig en härlig dag!
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  2. Ser helt underbart gott ut! Jag gjorde en marängtårta för inte så länge sedan och den åts upp FORT. Är ett gammalt familjerecept från min mor i Uppsala som även norrmännen gillade. ;-)

    SvaraRadera