tisdag 1 maj 2012

Go´bitar...


Mer pasteller och vår!
Denna gång blev det gröna med rosa kräm, passar mig perfekt. Att baka macarons är fantastiskt roligt och inte heller så svårt - ger ett begär att prova fler färger och
kanske även smaksättningar...
Det enda som stör mig är att några spricker då de står i ugnen, grrrr - jag låter dem ju stå en stund innan de åker in i ugnen. Hjälp mig gärna med tips om det är någon som har - hur ska jag göra?!

Välkommen sköna MAJ!

Som ni ser så tillbringade jag kvällen igår med att vara i köket och stöka runt. Jag bakade och fixade med lite nya hyllor för att få plats med mer burkar, skålar och saker. 


Är det någon som blir sugen på att prova på macarons bjuder jag är på receptet som jag utgår från:

4 äggvitor
0,5 dl socker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Sätt på ugnen på 150 grader.
Skålla och mal mandel, om du inte har färdigt.
Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.
Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till toppig maräng.
Blanda försiktigt  ner malen mandel, florsocker och eventuell färg.
Spritsa eller klicka ut smeten till ca 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper.


 

Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra m från att spricka i ugnen.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen ca 12 minuter, de ska vara lite mjuka i mitten.
Dra bort kakorna från plåten direkt och låt svalna.

100g mjukt smör/margarin
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
några droppar valfri färg

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan.
Färga med karamellfärg och/eller smaksätt med valfri smak.


Spritsa ut krämen på undersidan på hälften av alla kakor.
Lägg på resten av kakorna som lock.


Receptet går att variera med smaker som hallon, kakao, pistage, lakrits och viol.
 Visst låter det spännande!
Lägg dem i en fin burk, ge bort som present eller njut av dem själv.
Jag lovar de är försvinnande goda, så göm dem innan någon annan tar dem.

Lycka till!
L



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar