onsdag 16 maj 2012

Långpanna...

Jag bakade ett jättegott och enkelt bröd i helgen. Matbröd är inte alltid så lätt att få till, men jag provar mig fram och lär mig mer och mer.
Hembakt är  ju godast!

    Långpannebröd, ca 20 st.

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrön
4½ dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl (jag använder vetemjöl special)

Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervarm, 37 grader och häll över jästen och rör om till jästen lösts upp.
 Tillsätt honung, salt, linfrö, rågsikt och det mesta av mjölet - spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca. 40 minuter.
Klä en långpanna (ca. 30x40 cm.) med bakplåtspapper.
Tryck ut degen i långpannan.
Skåra rutor genom att trycka degskrapan ända ner i botten.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 225grader.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.
Låt svalna på galler.


Nu är det dags för fotboll och sedan packa. Tidigt i morgon går bilen mot bästkusten!
Ha det gott i kvällskvisten,
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar