måndag 9 april 2012

Succé...


Oj, vad det har bakats idag...
Jag har gått mellan tvätten och köket nästan hela dagen känns det som. Det har varit små avbrott som att gå ut med Ludde och agera taxi åt stora sonen som har haft domaruppdrag på olika håll.
Bland alla recept jag samlat på mig genom åren hittade jag på en gammal favorit.
Receptet har jag fått från en mycket kunnig person inom matlagning och bakning, en gammal vän från där vi bodde tidigare. Tack Mia!
Jag bara måste dela med mig av denna goda läckerbit - håll till godo.

Succékakan

400 g smör/margarin
6 dl socker
4 ägg
2 dl kakao
4 dl vetemjöl
8 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull.
Ta den av värmen och rör ned äggen och sockret.
Blanda kakao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål.
Rör ner mjölblandningen i kastrullen.
Bred ut smeten i en långpanna med smort smörpapper.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.
Vänd kakan upp och ner på smörpapper.
Dra försiktigt bort smörpappret på kakan.


3 dl grädde
3 dl socker
3 msk sirap
150 g blockchoklad
150 g smör/margarin

Gör glasyren genom att blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad ( i bitar) i en kastrull.
Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och blockchokladen smält, ca 10-15 minuter.
Ta kastrullen från värmen och vispa ner det kalla smöret i klickar.

Bred glasyren över kakan.


Strö över ex. strössel, flagad mandel eller något annat fint.
Låt kakan kallna i kylen.
Skär den i rutor.

Jag lovar den är jättegod - en riktig kaloribomb i och för sig, men energi i lagom mängd bakat med kärlek är aldrig fel.

Nu börjar det bli dags för sängen, John Blund har strött sitt sömnpulver i mina ögon zzz.zzz...zzZz

Kram
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar