lördag 25 februari 2012

Rosor & crumble...

Idag har vi varit ute på lite shopping och jag såg massor med fint.
Det jag kom hem med var bland annat det här...

Burkar från IKEA och formar från Coop.

Jag träffade en kär gammal vän och jag blev verkligen jätteglad av att se henne igen. Jag lovar L att jag ska komma och hälsa på, det ser jag fram mot. Vi har massor att prata om.

Egentligen skulle jag dragit på mig löparkläderna och tagit en runda, men jag var inte alls sugen. Hmmm, det känns inte som att det blir så lätt det här med att jobba tillbaka formen.
Får ta nya tag i morgon...Lovar!
Nej, i stället kände jag sug på att baka - mycket roligare.
Så det gjorde jag, något mumsigt med blåbär.


Blåbärsmuffins med crumble

100 g smör
2 dl mjölk
skal av 1 citron
2 ägg
1 ½ socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smält smöret och tillsätt mjölk och citronskal
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Varva med blåbär.


Crumble
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker

Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och socker i en bunke.
Strö lite crumble på toppen av varje muffins.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter.

Skjuts in i ugnen...

Voilá - blåbärsmuffins med crumble. Allt enligt recept från Leila.

Nu står lördagsmiddagen och puttrar och vi har en klassiker till efterrätt, chokladpudding med grädde och banan. Barnsligt mumsigt!
Hoppas på bättre bidrag i kvällens mello. Mizkovsky och Danny låter lovande tycker jag (ja, alltså till namnen - har inte hört låtarna).

Ha en fin kväll!
kram
L

1 kommentar:

  1. Och jag tyckte det va så roligt att träffa dig! Ser framemot och ses snart;) Och de där muffinsen måste jag nog prova. Stor kram //L

    SvaraRadera