fredag 24 augusti 2012

Kolamums...

Pinned Image
Oj, vad veckan gått fort... Jag tycker det nyss var helg och barnen precis hade gått första dagarna i skolan. Ja, ja - det är väl bara att gilla läget och inse att nu är vardagslunken i gång igen.
 
I sommar har jag bakat en hel del, både nya och gamla recept. Ett recept som jag provade i somras måste jag dela med mig till er där hemma. Det är en liten kaka eller små rutor som bara smälter i munnen. En mix av frasig botten med mjuk och len kola samt vit och mörk choklad.
Vad säger ni - kan inte bli bättre!
 
Mördegskakor med kola
Botten
3/4 dl farinsocker
125 g rumstempererat smör/margarin
2 ½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
 
Kolagarnering
397 g sötad kondenserad mjölk (1 burk)
125 g tärnat smör/margarin
1 dl farinsocker
2 msk ljus sirap
 
100g vit choklad
100g mörk choklad
 
Värm ugnen till 180 grader.
Smörj och klä en form ca 18x28 cm med bakplåtspapper.
Blanda smöret och sockret till det blir pösigt.
Rör i mjölet blandat med bakpulver och blanda till en jämn smet.
Tryck ut smeten/klumpen i formens botten.
Grädda 15-20 minuter, tills gyllenbrun.
Låt svalna.
 
Lägg ingredienserna till kolagarneringen i en kastrull.
Koka på svag värme tills allt smält och låt det sedan koka upp.
Fortsätt koka under omrörning i 10-12 minuter.
Häll kolasmeten över den svalnade mördegsbotten.
Låt svalna.
 
 
Smält chokladen i separata vattenbad.
Häll den smälta chokladen över kolan och "marmorera" med en gaffel.
Låt stelna och skär i rutor.
 
 
Jag lovar, de är försvinnande goda!
 
Keep calm & bake on
Kram
L
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar