söndag 4 mars 2012

Tonårsfundringar...

- via wehearit

Det är inte alltid så lätt att vara förälder och definitivt inte att vara tonårsförälder. Det händer så mycket hemskheter där man läser i tidningen om att ungdom blivit överfallen/rånad eller misshandlad - oro för var, när och hur mitt barn rör sig ute i området till och från kompisar. Som förälder ska man även våga släppa och ge frihet under ansvar samtidigt som det är jag som förälder som ändå är ytterst ansvarig... (tankarna går givetvis åt hållet där jag tänker/hoppas att vi uppfostrat och givit en trygg barndom...). Det är svårt att veta när, var och hur samt på vilket sätt som jag som förälder kan prata med min tonåring...Ibland upplever jag som att det aldrig passar och hur jag än gör så blir det bara fel. Då brukar jag intala mig själv att jag ska fortsätta vara "jobbig förälder" eftersom jag BRYR mig om mina barn. Det går bra i skolan och det går bra att vara trevlig och social med allt och alla andra, bara inte hemma... Är det någon som känner igen detta eller är det bara jag? Ibland känner jag mig som en sådan där leksak som de allra minsta barnen har, en nickedocka med rund botten som går ned till botten, men ack så fort det går så står den upp igen!

Så ibland så händer det!

I fredags när jag kom hem från jobbet var hela hemmet städat och min stora skrutt ( på snart 17 år) står och bakar denna goda kaka!
Det var bara för mig att börja laga fredagsmiddag med ett stort varmt mammahjärta. Då känns det väldigt gött och mamman kände sig stolt.
Det finns stunder av alla de slag i livet, vardagen och för stunden. Denna stund tillhör en av de absolut bästa, så ibland är det inte så tokigt med tonåringar i alla fall.

Denna helg har varit fullspäckad med massor med sport och matcher. Givetvis har allt kretsat kring våra barn och det är NU som vi är uppe i allt detta. Om ett par år ser det kanske inte ut så här och vi ser tillbaka på denna tid som något härligt och med viss längtan tillbaka...
Innan jag blir för sentimental och djup i mina tankar ska jag nu avrunda dessa fundringar. Det är dags för lite tv-mys i soffan!

Njut HÄR och NU!
Kram
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar