söndag 11 mars 2012

Bullar...

Vilken härlig söndag jag haft! Det känns som att den tog slut så snabbt bara... Det går fort när man har roligt - eller hur?

Rätt låt vann, enligt mig i alla fall. Loreen är så duktig och hennes låt är bra. Grattis och lycka till i maj!
I går bakade jag enligt recept som jag hittat hos en annan duktig bloggerska. Jag måste bara lägga ut det här, för det var riktigt smarrigt och dessutom enkelt att baka.

Philadelphiabullar
 ca 30 st.

5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör/margarin
1 pkt jäst ( 50 g)
1 dl socker
½ tsk salt
10 - 12 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37 C och rör ut jästen med den.
Tillsätt det rumsvarma smöret/margarinet, sockret, saltet och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig, gärna i maskin eller med elvisp (degkrokar).
Degen blir kladdig och ganska lös, den ska vara så.
Använd en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper.
Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna.
Täck plåten med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen under tiden.

150 g rumsvarmt smör/margarin
200 g Philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker



Gör sedan små hål i degen med mjölad tumme.
Fyll varje hål med Philadelphiafyllningen.
Pensla ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten/nedre delen av ugnen i 200 grader ca 15 - 20 minuter, eller tills fin färg.


Skär upp i rutor och frys in dem som inte ska ätas direkt.
Mums!

Jag gillar att baka med långpannan just för att det blir mycket. Det är perfekt till större tillställningar eller bara när man är en stor familj som vi är. Jag kan tänka mig att smaksätta vetedegen med lite kardemumma för att få ännu mer smak. Värt att prova, jag lovar!

Efter en härlig eftermiddag hos barnens faster och farbror med dignande kaffebord, var det skönt och roligt att gå på Friskis med skruttan. Det är riktigt kul att träna tillsammans och skönt efteråt också. Väl hemma igen möttes vi av att middagen stod färdig och det var stora sonen som hjälpt pappa med att göra egen lasagne. Den smakade himmelskt gott!

Baka är att skapa

Hoppas ni alla får en spännande och bra vecka, men först njut söndagen!
Kram
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar